אמלגם מהו?

אמלגם היא סוג של סגסוגת (סגסוגת היא תערובת של מספר מתכות). המייחד את האמלגם הוא מידת הרכות, האמלגם רכה וניתן ליצור ממנה צורה בטמפרטורת החדר.

סגסוגות מתכת בדר"כ קשות בטמפרטורת החדר, על מנת לרכך את הסגסוגות מוסיפים את הכספית – המתכת היחידה שנוזלית בטמפרטורת החדר. הכספית משרה מתכונותיה על הסגסוגת ומרככת אותה.

האמלגם מגיע בקפסולה בו מופרדת הכספית משאר המתכות. הקפסולה מוכנסת לאמלגמטור ש"מנער" אותה עד שנוצרת סגסוגת אחידה. מיד לאחר ה"ניעור" התערובת הזו רכה וניתנת לעיבוד במשך דקות בודדות,זה הזמן בו נדרש למלא את החלל בשיניים באמלגם וליצור "סתימה כסופה". כעבור מספר דקות התערובת מתקשה.

הסגסוגת המודרנית מורכבת מהמתכת כספית כ-50% והמתכות הבאות כסף, בדיל, נחושת, ומעט אבץ. כמות הכספית הגבוהה נדרשת על מנת להקנות אלסטיות בטמפרטורת החדר.

שימוש באמלגם נחשב במדינות רבות לפרקטיקה מקובלת לשיחזור שניים וסתימת חורים (סתימות כסופות). השיטה נלמדת בפירוט בבתי ספר לרפואת שיניים.

לאמלגם תכונות נהדרות שהופכות אותו לחומר מילוי כמעט אידאלי למילוי ושיחזור שיניים:

בהתחלה הוא רך (אך לא נוזלי), לאחר זמן קצר הוא מתקשה. באופן יחסי הוא לא מתפורר עם הזמן, הוא זול, הוא ממלא את החורים ושומר על צורתו. כדרך אגב האמלגם לא נדבק לשן, הוא נשאר תקוע משום שהרופאים מייצרים עבורו חלל שרחב יותר בבסיסו.