האם כספית שנבלעת מסוכנת?

כספית שנבלעת במצב הטהור שלה כמעט ואינה נספגת בגוף.

אולם בעוד שמרבית הכספית שתיבלע תצא החוצה בהפרשה, חלק קטן מימנה יעבור תהליך שנקרא מתילציה. בתהליך מתווספים אטום פחמן ואטומי מימן ליצירת מתיל-מרקורי. נוסחת המתיל מרקורי +CH3Hg (אטום פחמן, אטום כספית ושלושה אטומי מימן). המתילציה נעשית בעזרת פטריית קנדידה אלביקן במעיים , ובעזרת חיידקים נוספים בפה. כדרך אגב המתיל מרקורי הוא אותו מזהם עיקרי שמצוי בדגה.

מתיל-מרקורי הוא חומר רעיל הרבה יותר מכספית טהורה (יש המעריכים שעוצמת הרעילות שלו פי 50-100 מאשר כספית טהורה), ובאופן מיוחד הוא מזיק ל-די.נ.א. (מזיק פי 10 לדי.נ.א. יותר מכל חומר אחר ידוע). מתיל מרקורי חוצה את מחסום דם-מוח, דהיינו חודר למוח. הוא גם חודר לתאים ושם הוא משנה את צורתו כך שהיציאה שלו מן התא קשה יותר.

לאחר כניסת המתיל מרקורי למוח, הוא יכול לעבור התמרה לכספית אנאורגנית ע"י התאים, ולמרבה הצער כספית אנאורגנית אינה יכולה לחצות בחזרה את מחסום דם-מוח. כלומר הכספית תשאר תקועה במוח לשנים ארוכות. חלק מהחוקרים סבורים שזמן מחצית חיים הוא 20 שנה. כלומר אם הפרשת הכספית נמשכת ישנו אפקט של הצטברות הכספית במוח. בשלב מסוים של הצטברות הכספית עלולים להתחיל סימפטומים מגוונים. לדוגמא, הכספית משפיע על מערכת הפרשת ההורמונים שמווסתים את פעילות הגוף. הכספית גם קוטלת תאי עצב וכתוצאה לגרום לבעיות נפשיות או לבעיות זיכרון.

נוסף על כך ישנם חוקרים הטוענים שכספית שנבלעת פוגעת בעצבים לאורך מערכת העיכול, ומפחיתה את ייצור האנזימים הדרושים לפירוק המזון.

נוכחות הכספית במערכת העיכול פוגעת בפעילות האנזים פרוטאז' שמשמש בפירוק מולקולות גדולות כגון גלוטן(בחיטה שעורה ושיבולת שועל)  וקזאין(במוצרי חלב). אוכל לא מעוכל ונוכחות הכספית הרעילה יוצרים מצע אידאלי להתפתחות פטריות כגון קנדידה אלביקן.

כלומר בניגוד לאמונה שאולי רווחת כספית טהורה שנבלעת מסתימות אמלגם או בעת טיפול שיניים, יכולה לגרום לבעיות רפואיות. לפיכך אמצעי ההגנה בעת הטיפול כה חשובים, כולל סכר גומי שמונע את ספיגת שבבי הכספית שניתזים במהלך החלפה של סתימת אמלגם.

לקריאה נוספת עמ' 9 במאמר הבא ובספר של ד"ר אליסון אדמס שעשתה עבודה מאוד מקיפה בנוגע לנזקי הכספית, האתר שלה הוא המקיף ביותר שמצאתי בתחום ומרבית המידע מפורסם בחינם.