שביתת המתמחים – קרן אור במערכת הרפואה

התפטרות 1067 המתמחים עומדת להיכנס לתוקף. ציבור שלם של רופאים עומד על דעתו ונחוש להביא לסיום המצב האבסורדי שרופא שלא ישן 30 שעות אמור לטפל בחולים. נהגים מקצועיים מקבלים תנאים הרבה יותר טובים מרופאים ראו תקנה 168, למעשה אם היו תופסים נהג שעובד 30 שעות רצוף היו שוללים לו את הרישיון ומעמידים לדין את המעסיק. שלא יהיו לכם ספקות, במיקרים רבים המתמחים השחוקים נכנסים לאוטו לאחר המשמרת הארוכה ונוהגים הביתה.

אבל ברפואה לא רק שזה מותר, זה הנוהג. משרד הבריאות מנהיג שיטה שמסכנת את החולים והרופאים. בפעמים שלצערי ליוויתי קרובי משפחה בבתי החולים ליבי נכמר על המתמחים שפעלו בנחישות בתנאים בלתי אפשריים.

המתמחים הרימו דגל אדום ולא מוכנים לקפלו. משרד הבריאות מגיב בדרך כוחנית. המשרד הפעיל את פרקליטות המדינה. הפרקליטת טוענת שההתפטרות אינה חוקית. הם טוענים שהאיגוד של המתמחים מרש"ם אינו חוקי. הם מבקשים להוציא צווי מניעה. לא ברור כיצד ניתן להוציא צו מניעה להתפטרות.

המתמחים עד כה לא נרתעים וממשיכים הלאה במאבק שצודק ב-100%. תנאי העבודה שלהם לא מאפשרים לעשות את מלאכתם.

ממליץ על התגובה השנייה של "המומחית להרגעת אזרחים" בדף הבא. היא מתארת בבירור את הזילזול של  מערכת הבריאות בחולים, תוך שחיקת המתמחים במערכת בלתי אפשרית.

3 תגובות “שביתת המתמחים – קרן אור במערכת הרפואה

  1. עיקר הרעיון כאן צודק, אך הטענה כוללת שקר גס!

    אף אחד לא מסכים שרופא יעבוד 36 שעות ברציפות.
    אפילו לא 26 שעות.

    אבל, קוראים יקרים, נחשו נא מי כן מעוניין (והוא היחיד) בכך שתורנויות הרופאים ימשכו 26 שעות?
    לא ניחשתם נכון. ההסתדרות הרפואית בישראל. היא רוצה שתורנות תישאר 26 שעות.
    ומי עוד לא מוכן שתורנות רופאים תהיה קצרה יותר?
    טוב, עכשיו ודאי לא ניחשתם. אגודת "מרש"ם". נציגי המתמחים בישראל.
    הם ממש מתנגדים לכך שתורנות תהיה קצרה יותר.

    אבל עדיין ימשיכו "לטחון לנו את המוח" על "מאבק צודק" ו"רמת הרפואה הציבורית".
    שקר גס. המאבק התחזה להיות על תנאי עבודה בלתי אפשריים (מה שנכון), אבל ניסה להרויח דברים אחרים לגמרי.

    וזה לא הוגן.

    1. admin מאת

      שיניתי את האורך ל-30 שעות. לפי טענת מרש"ם ב-YNET
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3915917,00.html
      באותה כתבה נטען שבאירופה האורך המקסימלי של תורנות הוא 16 שעות.

      לגבי מי מעוניין להמשיך בתורנויות ארוכות כאלה אין לי נתונים מספיקים, אבל קיצור התורנות אכן אינו מופיע כאחת הדרישות ב"קווים האדומים" שהם פרסמו באתר. כמו-כן הדרישה להורדת הרופאים המומחים מהתורנויות, אינה תורמת לקיצור התורנויות של המתמחים.

      תודה על התיקון והמידע.

  2. חן

    עמותת מרש"ם פעלה ופועלת לקיצור משך התורנויות.
    משך תורנויות בחו"ל:
    http://www.mirsham.org.il/2011/05/13/short-shifts-abroad
    דרישות מרש"ם למו"מ:
    http://www.mirsham.org.il/2011/03/22/mirshamdemands

    הבעיה היא שכל פתרון לקיצור משך התורנות תלוי בהפחתת כמות התורנויות. כשיש 3-4 רופאים שצריכים למלא 30 לילות בחודש, אין דרך הגיונית אחרת למלא את התורנויות מבלי לפגוע קשות בעקרון ההתמחות (שבה אמורים ללמוד מקצוע מבכירים שאיתך במחלקה, הנמצאים שם בבוקר) או בכמות כח האדם במחלקה בשעות הבוקר, כלומר בטיפול בחולים. יוצא שכל מתמחה נאלץ לבצע 8-10 תורנויות, במודל שבו אין גמישות במשך התורנות.
    במחלקות בהן יש מספיק מתמחים וכמות התורנויות היא 6 ומטה, יש גמישות שמאפשרת החלת מודלים שונים של קיצור תורנות, ל-18 או 14 שעות (16/12 + 2 שעות חפיפה עם התורן הבא והקודם) בלי עלות נוספת לביה"ח (אפשר להתרשם מהמודל האוסטרלי למשל).
    במיון אפשר להעסיק בכירים במשרה מלאה בתורנויות של 8 שעות, לזה תהיה עלות – אבל הרבה יותר הגיוני מלהכריח מומחים לבצע תורנויות לאחר שסיימו את המכסה שלהם בהתמחות, כאשר בניגוד למתמחים, יש להם אופציות אחרות מלבד עבודה בביה"ח.
    העניין הוא שהאוצר מעוניין במתן רפואה ע"י מעט כח אדם ככל הניתן, ולכן לא הוצעו פתרונות כגון אלו… הרופאים מעוניינים בהגדלת כח האדם הרפואי ובהפחתת העומס עליהם.

סגור לתגובות.