תעלולי השר זאב אלקין ואסדת הגז המזהמת

Zeev_Elkinבתאריך ה-31.12.2019 בישר השר זאב אלקין באופן חגיגי בטוויטר:"הנישוב הסתיים. אין שום חריגה בנתוני ניטור. רוב הגז שמדינת ישראל משתמשת בו כבר עכשיו הוא מלוויתן. הישג עצום למדינת ישראל שהופכת למעצמת גז וגם הישג סביבתי בתהליך ויתור על הפחם למען הסביבה ובריאות התושבים.".
הודעה קצת מביכה מאחר והגז שהופק מאסדת ליוויתן ברובו מיועד ליצוא. אבל נניח לזה. למעשה השר טען שהכל טוב! הניטור פעל למופת, לא היתה שום חריגה, הנישוב הסתיים בהצלחה, הגז זורם והתושבים שהתפנו יכולים לחזור לבתיהם! לפיכך המשרד לאיכות הסביבה התפנה מהאיזור והשקט חזר לעוטף ליוויתן.
הכל נפלא אבל… אחרי חגיגות הניצחון, המשיכה מצלמה טרמית של שומרי הבית לפעול. למחרת היום כשהחיים שבו למסלולם מאתרת המצלמה נישוב! בתחילה החלו לזרום גזים קרים, ככל הנראה חנקן במשך 5 שעות, לאחר מכן בשעות החשיכה החלו גזים אחרים להפלט – ככל הנראה פחמימנים במשך שלוש וחצי שעות. להשוואה ביום קודם (תאריך הנישוב הרשמי) נפלטו גזים במשך 20 דק' בלבד לפי המצלמה הטרמית. למזלם של תושבי החוף ב 1.1.2020 הרוח נשאה את המזהמים לתוך הים.
אז רגע… אולי השר זאב אלקין טעה?  אולי הטעו אותו והוא בתמימותו הכריז על סיום הנישוב כשהוא בקושי התחיל?
בדיוק לשם כך שלחו שומרי הבית פניה לשר אלקין וביקשו לעכב את הנישוב השני, שאמור היה להתבצע כעבור שבוע, עד לתחקור הנישוב הראשון. נראה לכם שהשר זאב אלקין יתחקר את הפארסה של הנישוב הראשון? אני אמתין בסבלנות. אבל החיים ממשיכים וכבר עברנו את הנישוב השני!
הנישוב השני התרחש ב 6.1.2020. הנישוב התבצע ברוח צפונית. אולם אין תחנות ניטור באיזור אליו הגיע ענן הגזים, גם אין על האסדה עצמה…. כך שלא ניתן לדעת מה נפלט באותו נישוב. אולם… שוב, בתום הנישוב חלה התפתחות מעניינת. אזרחי איזור זכרון יעקב הריחו ריחות חריפים באמצע הלילה. תחנת הניטור באתר "חגית" הראתה עליה גדולה בכמות מזהמים מסוימים. תחנת הניטור של זכרון הפסיקה לשדר ב 18:30.
שוב לאחר הנישוב החלו הבעיות…. בקשה מהמשרד להג"ס לחקור את העניין לא נענתה באופן רציני. עד פרסום פוסט זה לא פורסמו שום מימצאים.

נניח שבפעם הראשונה כבוד השר אלקין טעה\הוטעה והאמין בתמימות שהנישוב הסתייים.
מה לגבי הפעם השניה? מדוע השר אלקין לא מברר מדוע עלו ערכי המדידות ב"חגית" במקביל לריחות הקשים באיזור זכרון יעקב? אולי ענן הנישוב הגיע לזכרון ואולי טעינת המיכליות בקונדנסט גרמה לריחות? לא ברור ועדיין אין התייחסות רצינית מצד השר לעניין.

הערה לשר אלקין: בניגוד למה שנאמר לאחר הנישוב הראשון, אני לא מקבל כסף מאף אחד עבור הפוסטים האלה. למרות זאת הם ימשכו עד שהשר להגנת הסביבה זאב אלקין יתחיל לעשות את העבודה שלו.