מיהו קרבס ולמה הוא מעניין אותנו?

הנס אדולף קרבס – הוא ביוכימאי יהודי, למד רפואה והתקדם במחקר המטבוליזם בגוף האדם. התרומה החשובה ביותר של הנס לאנושות היא גילוי מעגל חומצת הלימון, שקרוי גם על שמו מעגל קרבס.

למה המעגל המורכב הזה מעניין אותנו? מסיבה פשוטה – המעגל הזה הוא למעשה התהליך בו מיוצרת האנרגיה הדרושה לגוף. המעגל מייצר מולקולות ATP שהם למעשה הדלק של התאים בגוף. באנלוגיה למכונית, המעגל הזה דומה למילוי הדלק במיכל.

בכל פעם שאנחנו מניעים את הגוף, מעכלים מזון, חושבים, ואפילו נושמים, הגוף מנצל מולקולות ATP. מסיבה זאת הגוף חייב כל הזמן לייצר ATP, בייחוד בזמן מאמץ כלשהוא.

כמעט בכל שלב במעגל קרבס נדרשים ויטמינים מסוג B ונגזרות שלהם: ויטמין  B2 ו-B3, ויטמין B1, ויטמין B6, ויטמין B12. בנוסף נדרשים המינרלים הבאים: זרחן, מגנזיום, ברזל, נחושת, מנגן, אבץ, כרומיום.

קמח לבן ואורז לבן עניים מאוד בויטמינים ומינרלים (וזה כולל ויטמינים מסוג B). מדוע? משום שהויטמינים האלה נמצאים בעיקר בקליפה של הגרעין. המין הקורא לעצמו האדם הנבון, מסיר את הקליפה, ונותן אותה למאכל בעלי חיים. בסוכר לבן ניתן למצוא רק גלוקוז, אין מה לדבר על ויטמינים.

מה קורה שמזינים את הגוף בסוכר לבן, קמח לבן, ואורז לבן? מעגל קרבס ממשיך לפעול (שכן נמות אם המעגל יפסיק את פעולתו), אולם חסרים ויטמינים. הגוף חכם יותר מאיתנו ולוקח את הויטמינים הדרושים מכל מקום אפשרי בגוף. הגוף מתחיל לפעול בתנאי תת-תזונה (ללא קשר למשקל כי באותה העת הגוף יכול לצבור שומנים שסונתזו מהסוכרים העודפים שנצרכו).  למרות פעולת האכילה, נשארת הרגשת הרעב, משום שהגוף באמת רעב, אבל לא לקלוריות ריקות, אלא לויטמינים ומינרלים. בעולם "המודרני" אנשים בעלי עודף משקל משמעותי, לעיתים סובלים מתת תזונה (בעלי משקל עודף שקוראים את הטור- יתכן ותוכלו לשנות את הכיוון). המחסור בויטמינים גם משנה את הפעילות של הגוף והמוח, ומטפלים רבים טוענים שהוא עלול לגרום לתופעות של היפראקטיביות, ובעיות תקשורת.

אל תרוצו לחנויות לקנות לחם מלא, מרבית הלחמים המסחריים "הדיאטטיים" בעלי הרכב נורא ואיום. הביטו לעבר רשימת המרכיבים. לחם זה מוצר פשוט, קמח מים, שמרים, מלח וסוכר (עדיף מולסה ומלח ים ללא אלומיניום – או כפי שמכנים אותו חומר נגד התגיישות). בלחמים המסחריים יש מרכיבים שנועדים להאריך את חיי המדף, לצבוע את הלחם, לרכך אותו, ולשפר את הטעם. כל אלה מיותרים ובדר"כ גם מזיקים!

להרחבה נסו את ספרו של דולב NUTRITION AND YOUR CHILD'S SOUL: Don Quixote's Heart-Cry ,גם אם אין לכם ילדים הוא מומלץ בחום.