נורת הליבון הקשישה עדיין דולקת

אחת הסיבות שמוכרים לנו את הנורה הפלואורסצנטית הקומפקטית – CFL (זו שמכילה כספית) היא אורך החיים המופלג שלה. מספרים לנו שאורך החיים של נורת CFL הוא פי 8-15   מאורך החיים של נורת הליבון.

מניסיוני חוויתי ברוב נורות ה-CFL שקניתי אורך חיים די קצר, כמו בנורות הליבון. אבל הבה נניח שהיה לי מזל רע עם נורות CFL. לא אנטור לנורות אלה טינה על כך. גם בהנחה שהנורות האלה יכולות לחיות שנתיים, עדיין אורך חייהם ארוך בהרבה מנורות ליבון. נכון? אז זהו שלא. ישנה נורה אחת קשישה מאוד, הרבה יותר מימני, ואפילו מרוב הסבים וסבתות שלנו. למעשה אני בספק אם תמצאו בארץ מישהו קשיש מימנה. מדובר על נורה ליבון שלוהטת ברציפות כבר 110 שנים!!!

נכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא נס ליחה. תראו בעצמכם:

http://www.centennialbulb.org/photos.htm#anchor1234

כן חברים, הנורה הזו ראתה שתי מלחמות עולם, שליטים עולים ויורדים אחד אחרי השני, ואפילו את ניסיון מהפיכת הנפל ברוסיה 1905. הנורה הזו דולקת בתחנה לכיבוי אש בארה"ב, ולא מזמן החברים חגגו לה יום הולדת, הם הביאו כיבוד ראו סרט והיתה שימחה גדולה.

כיצד מתרחש כזה נס?

כשצוללים מעט פנימה מגלים שאין זה נס. הנורות שתוכננו בתחילת המאה ה-20 היו בעלות אורך חיים שהלכו וגדלו הרבה מעבר לאורך החיים שיש לנו היום. אולם קרטל של יצרני נורות החליט לקצר את חיי נורת הלהט להגדלת הרווחיות.

באתר וואלה תורגם סרט דוקומנטרי בנושא:

http://yes.walla.co.il/?w=2/7812/1842483