השר זאב אלקין ואסדת הגז המזהמת

השר זאב אלקין

השר זאב אלקין

השר להגנת הסביבה – זאב אלקין, הוא אחד השרים העסוקים ביותר. ניתן לשמוע על השר מדי שבוע, ואפילו כמה פעמים בשבוע בעיקר בענייני הקמת ממשלה, קואליציה, בני גנץ, טיילת בחומות ירושליים, פטירתה של גאולה כהן ז"ל, מתקן לשריפת פסולת בפארק אריאל שרון, ועוד מגוון נושאים מרשים.
אולם בנושא אחד קשה לשמוע את דברי השר, אולי זה בגלל כלי תקשורת ואולי זה בגלל שהשר ממעט להתבטא בעניין זה. אבל העניין הוא לא קטן, למעשה זה מדובר במפעל ענק, אולי בהיקף הכי גדול במדינה, עם פוטנציאל לזיהום וסיכון עצום. מדובר בתשלובת הפטרוכימית שמתוכננות למול מישור החוף הצפוני מנתניה עד לחיפה לטיפול בגז שהתגלה בים. כשסוף סוף ניתן לשמוע את השר בעניין – הוא אומר שהכל בסדר אין בעיה של זיהום הנובע מהאסדה.
אסדות הגז הן המפעל הפטרוכימי הגדול ביותר במדינה, מדובר על מאות קילומטרים של צינורות הולכה לנפט מסוג מזהם במיוחד מסוג קונדנסט וגז מאתר הקידוח של שדה לוויתן עד למקום ההפרדה והזיקוק המתוכנן בנמל חיפה.
מדובר על אתרי אחסון יבשתיים גדולים לקונדנסט שמהווים מטרה קלאסית לאויבים בעת מלחמה, וסיכון לזיהום מתמיד בגזים רעילים בעת רגיעה. מדובר על פליטה מתמשכת של גזים רעילים כגון בנזן בקרבת החוף (מרחק של כ-9 ק"מ). מדובר על חברת נובל אנרג'י – בעלת היסטוריה עשירה של הפרות היתרים ותקלות ברחבי העולם. מדובר על סיכון משמעותי למי התהום בתוואי ההולכה של הנפט והגז. מדובר על פליטת מתאן (גז חממה) בכמויות אדירות. 
בנוסף כיום מדובר על הרצה מזהמת במיוחד של האסדה עם פליטת מזהמים בזמן קצר בכמויות העולות כמה מונים מהפליטה הרגילה – לטענת השר אין סיבה לחשש. אולם פרופ' מיכה ברחנא (לשעבר האפידמיולוג הראשי במשרד הבריאות) נתן חוו"ד שהרצת האסדה תגרום לזיהום אויר שמהווה סיכון מיוחד לחולים במחלות כרוניות, ולדעתו יש לשקול פינוי של כל האוכלוסיה באיזור הסיכון. לדברי פרופ' ברחנא הסיכון תלוי במשטר הרוחות בעת ההרצה, אולם משטר הרוחות אינו ניתן לחיזוי מדויק. יוצא שלפי פרופ' ברחנא כשהשר אומר שאין סיכון מיוחד הוא מהמר על בריאותם של תושבי האיזור.
משרד לאיכות הסביבה בראשות השר אלקין אף אישר את הפליטה המוגברת כשיש בעיות קשות בניטור שאמור לבדוק את מידת הזיהום. המשרד לאיכות הסביבה לא דרש ניטור רציף בשטח האסדה, והתחנות היבשתיות לניטור רציף מחקו נתוני פליטה בדיוק כשהתרחשה חריגה מהריכוז המותר!

נראה שבשלל עיסוקיו של השר, הוא הפקיר את התפקיד שבעיני החשוב ביותר, איכות הסביבה. בעת כהונתו מוקמת התשלובת שצפויה לגרום לזיהום האויר החמור ביותר, ובעלת פוטנציאל סיכון עצום לסביבה הימית והיבשתית.
השר אינו מתריע, ואינו פועל לעצירת הסיכון העצום הזה. יתירה מכך נראה שהוא ממהר לאשר לתשלובת את פעולתה גם כשנתוני הזיהום הצפויים קשים, ומעלים עין מפיקוח רשלני. השר אלקין נכשל כישלון חרוץ בתפקיד החשוב ביותר שלו.